Är digitaliseringen en möjlighet eller ett hot för ditt bolag?

Rätt hanterat är det, med största säkerhet, en möjlighet som du bör ta tag i omedelbart. Men många frågar sig redan vad som är rätt och vad digitaliseringen egentligen kan innebära för oss företagare. Vi ber Eric Kjellberg på Senior Advisers att ge en kort bakgrund hur marknaden inom sociala medier ser ut idag.

Eric ger oss följande bild:

Marknadsföring och annonsering på sociala medier är det segment inom digital marknadsföring växer snabbast.

Sökannonsering är fortfarande störst i volym, men marknadsföring på sociala medier växer snabbast, enligt en enkät från SEMPO, ett USA-baserat marknadsundersökningsföretag.

I Sverige använder 64 % av befolkningen Facebook och 50 % gör det varje dag. Av Sveriges 5,2 miljoner aktiva Facebookanvändare använder var och en plattformen i genomsnitt 14 gånger per dag!

Inom B2C-marknadsföring är Instagram den mest använda kanalen för att köpa annonsering med 53 % som nyttjar tjänsten, följt av Facebooks sponsrade inlägg med 49 % och Facebooks Ads med 43 %.

Inom B2B-marknadsföring är det LinkedIn Ads med 63 %, följt av sponsrade tweets på Twitter med 54 % som är populärast.

Sökannonsering växer fortfarande och 70 % av våra marknadsförare investerade mera hos Google under 2016, jämfört med 2015.

Slutsatsen är, att tillväxten i denna metodik att på social medier marknadsföra sina produkter eller tjänster är överväldigande och helt klart lönsam för användarna.

Men hur förändrar då digitaliseringen kundernas förväntningar?

Alla så kallade ”early adopters” tar till sig denna nya teknik och förväntar sig användarvänliga system, där det enkelt och tydligt framgår hur man kommer fram till önskat resultat.

Det allmänna konsumentbeteendet ändras för närvarande snabbt, bl. a. beroende på delningsekonomins intåg och kunderna förväntar sig nya grepp, bättre tillgänglighet och enklare och tydligare kommunikation.

Och hur ska man på göra?

Det gäller att ta till sig den nya tekniken och försöka anpassa den till sina egna förutsättningar. Här är det viktigt att :

  • intrycket är seriöst
  • att dialogen är ärlig
  • måste vara användarvänligt
  • ta vara på feedback, svara snabbt och var tillgänglig via chatt
  • kommunicera ditt företags värderingar
  • uppdatera hemsidan ofta
  • Lägg in nytt innehåll (”content is king” )
  • Storytelling flyttar in på hemsidan
  • Kundlojalitet vinner man endast genom ständig kontakt
  • Email med ett personligt anpassat erbjudande efter senaste köp eller kontakt
  • Anpassa kommunikationen till smartphone eller surfplatta
  • Matcha och överträffa kundens förväntningar
  • Lägg resurser på att kartlägga kundresan, vad låg bakom första kontakten, varför köpte kunden, var det pris eller image eller något annat ?
  • Koppla utvecklingsjobbet till resultatet av analysen av kundresan
  • Kommunicera specialiseringen, vi är en av de största på…
  • Se till att anställda går in med ”likes” och delningar.

Och om vi då går vidare…?

Räkna med att det inte blir perfekt direkt. Var beredd på att hela tiden anpassa, förbättra och förnya din digitala plattform. Med moderna programmeringshjälpmedel kan man skapa hyggligt bra hemsidor på egen hand, men insatser behövs ofta av professionella digitala marknadsförare.

Senior Advisers har kontakterna och vi kan tillsammans skapa rätt förutsättningar för just dig och ditt företag.

 Ok, har du några fler tips?

Ja, gå gärna in på ”Digitalakademin”, ett initiativ för utbildningsmaterial som ALMI har sponsrat, och som ger mer information för att få veta mera.

 


Eric Kjellbergs inriktning är strategi- och affärsutveckling, har en mycket bred internationell erfarenhet inom marknadsföring, försäljning, förändringsarbete samt internationell etablering. Lång erfarenhet från kvalificerade befattningar inom verkstads- och kemiindustrin, däribland konsult inom affärsutveckling för tillväxtföretag och Advisory Board och styrelseledamot i nystartade företag, bland annat inom e-handel och vårdföretag, samt som entreprenör efter management buy-outs av företag inom verkstadsindustrin

 

2018-01

Eric Kjellberg, Partner

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *