”Rent praktiskt har det nästan inte hänt någonting på hundra år på hård­varusidan för bilar”, säger Robert Falck, vd för den svenska lastbilsuppstickaren Einride som han var med och grundade 2016.

Bolagets idé är att köpa in hårdvaran från andra tillverkare och i stället koncentrera sig på mjukvaran. I februari i år visade Einride upp en fungerade modell av sin så kallade T-pod, ett helt elektriskt och självkörande transportfordon som ska ge lägre lönekostnader och inga dieselkostnader.

Vad Einride bygger har liknats vid ”containrar på hjul”. Mer specifikt handlar liknelsen om de slingstyrda truckar i fabriker som har säkerhetssystem, kan välja rutter och väjer för människor. Den logiken tar man och flyttar ut på vägarna och anpassar efter den mer komplexa miljön.

Sedan starten har man tagit in drygt 30 miljoner kronor i finansiering och bolaget håller nu på med att ta in mer pengar.

I kundlistan finns bland annat matvarukedjan Lidl och sedan all­deles nyligen den tyska transport- och logistikjätten Schenker. De första kundresorna med en T-pod kommer att ske redan till hösten 2018 enligt Einride.


Utdrag ur VA Insights  2018-09-04